Om laaggeletterden te bereiken is doordachte communicatie nodig.

Je wilt zoveel mogelijk mensen aan jouw organisatie binden. Ook de 1,3 miljoen mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Bindkracht 12 helpt je daarbij. Samen ontwikkelen we een strategie die een verbinding legt tussen mensen die lezen lastig vinden en jouw organisatie. Of het nu gaat om informatieve teksten, handleidingen, bewegwijzering, formulieren, recepten of dienstregelingen: vaak is er een mix nodig van tekst, vormgeving, (bewegend) beeld en persoonlijk contact. En dat alles in begrijpelijke taal.

Hier vast vier tips:

  1. Stel zeer hoge eisen aan de kwaliteit van je communicatie. De gemiddelde Nederlander leest over een kromme zin heen en laat zich niet ontmoedigen door een onduidelijk plaatje. Maar wie hard moet werken om te lezen, haakt meteen af.
  2. Leg je communicatiemiddelen voor aan een testpanel. Als je zelf goed kunt lezen zie je de blokkades die laaggeletterden ervaren gemakkelijk over het hoofd.
  3. Communiceer vanuit de belangstelling van je doelgroep. Maak je informatie urgent en relevant. Het gaat er niet om wat jíj belangrijk vindt, maar wat zíj belangrijk vinden.
  4. Doe een taaltraining en leer schrijven op B1 niveau. Niet om zelf B1-schrijver te worden (tenzij je dat graag wilt), maar om snel de moeilijkheidsgraad van een tekst te kunnen doorgronden. Zo heb je eerder in de gaten of je communicatiemiddel zijn doel voorbij schiet.

Hulp nodig?

Dit kan Bindkracht 12 voor je doen:

  • Strategie ontwikkeling
  • Advisering
  • Onderzoek
  • Publicaties verzorgen (webteksten, brochures, tijdschriften, nieuwsbrieven etcetera)
  • Schrijftrainingen geven

Meer weten?

Test de leesbaarheid van je tekst

Stichting lezen en schrijven

Maatregelen van de rijksoverheid

Een dag uit het leven van een laaggeletterde