Ledenbehoud – 3 tips

geplaatst in: Uncategorized | 0

Onlangs melde ik mij online aan voor een vereniging. Geen grote, maar ook geen kleine, zo’n 6000 leden. Tot mijn verbazing kreeg ik daarop geen enkele (geautomatiseerde) reactie. Je verwacht een bedankje, eventueel inlog gegevens voor het besloten deel van de site. Maar niets. Misschien is deze vereniging, die deels draait op vrijwilligers, nog niet zo ver met de automatisering? Maar ook na een paar dagen geen reactie. Na een week of drie kwam het eerste teken van een leven, met de post. Een acceptgiro. Een maand later de volgende reactie: het kwartaalblad. Sindsdien wordt het blad keurig elke drie maanden bezorgd, maar verder heb ik van de vereniging nog nooit iets vernomen.

Veel verenigingen klagen steen en been over de afkalving van hun ledenaantallen. De ‘schuld’ daarvan is altijd snel gevonden: de tijdgeest, de crisis, de concurrentie. Dat zullen ongetwijfeld factoren zijn. Maar hoeveel verenigingen reflecteren op hun eigen handelen als het gaat om de omgang met leden? De lobby, de activiteiten, de fondsenwerving hebben vaak meer aantrekkingskracht op bestuurders en stafmedewerkers. Toch zou de communicatie met (nieuwe) leden op de eerste plaats moeten staan. Want zonder leden geen vereniging. En ledenbehoud is een stuk goedkoper dan ledenwerving.

Hier drie tips:

1. Vraag elk jaar een paar ‘mysteryshoppers’ zich aan te melden als lid en laat hen het proces beschrijven en kritisch beoordelen. Vooral als processen automatisch verlopen kunnen er ongemerkt stappen ontbreken of wegvallen die de nieuwkomer een onwelkom gevoel geven.

2. Geef trouwe leden een evengrote of grotere beloning voor hun trouw dan nieuwe leden voor hun aanmelding.

3. Bezuinig niet op het gedrukte relatiemagazine. Een relatiemagazine is nog altijd de beste manier om binding te creëren in een vereniging waarin ontmoeting niet vanzelfsprekend is. Maar dan moet het wel een goed magazine zijn, toegankelijk, aantrekkelijk en met de juiste informatie. Onderzoek minimaal elke twee jaar of het magazine nog bindend genoeg is en stem het beter af op de wensen van leden.

Hulp nodig?

Bindkracht 12 helpt verenigingen leden te behouden. Met een kritische evaluatie van de ledencommunicatie in het algemeen, van een procedure of van een specifiek communicatiemiddel zoals een relatiemagazine. Dat volgen we graag op met een advies of een communicatieconcept dat werkt. Desgewenst blijven we samenwerken en doen wij de redactie van uw site, nieuwsbrief of magazine. Dan heeft u de ‘kritische buitenstaander’ altijd in huis.

Meer informatie: Marjan Agerbeek 06-81525309

Laat een reactie achter