Foto Martine SprangersMarjan Agerbeek is sinds 2010 zelfstandig ondernemer en heeft een bureau dat journalistieke producties maakt voor non-profitorganisaties. Ze bedenkt communicatiemiddelen, met name magazineconcepten (print/online), en produceert deze als hoofdredacteur of eindredacteur. Daarnaast geeft ze strategisch communicatieadvies, desgewenst op basis van behoefteonderzoek. Ook geeft ze gastcolleges en workshops over het schrijven van opinieartikelen en is jurylid van de Loep, de Nederlands – Vlaamse prijs voor onderzoeksjournalistiek, ingesteld door de VVOJ. Voor projecten en klanten zie portfolio. Onder de naam Moneypenny Producties verzorgt zij teksten en communicatieconcepten op het terrein van personal finance.

Voordat Marjan Agerbeek zich zelfstandig vestigde was zij hoofdredacteur van de Consumentengids en HBO Journaal en was zij uitgever/hoofdredacteur van Eigen Huis Magazine (Vereniging Eigen Huis). Marjan Agerbeek heeft bij deze bladen vernieuwingen doorgevoerd die hebben geleid tot minder opzeggers, grotere ledentevredenheid en kostenbeheersing.

Met Bindkracht12 wil Marjan Agerbeek non-profitorganisaties helpen de beschikbare kennis en informatie in te zetten voor relatiebinding. Dit doet zij met een journalistieke inslag, die diep is geworteld na vele jaren werkzaam te zijn geweest bij dagblad Trouw, onder meer als onderwijsredacteur en onderzoeksjournalist. Met het bekende onderzoeksproject Schoolprestaties (Trouw, 1997 en verder) was zij een van de eerste datajournalisten in Nederland.

Klik hier voor een cv van Marjan Agerbeek

Referenties:

Margo Smit, directeur Vereniging van Onderzoeksjournalisten (VVOJ)

“Marjan Agerbeeks gedetailleerde onderzoek voor de Vereniging van Onderzoeksjournalisten naar de inzichtingen van hoofdredacteuren in het bevorderen van onderzoeksjournalistiek kon alleen de resultaten leveren waar de VVOJ mee verder kon dankzij haar gedetailleerde kennis van het werkveld, haar persoonlijke benadering en het vertrouwen dat haar werkwijze bij de onderzochte media wekte. Marjan is bekend en gekend, niet alleen in het journalistieke werkveld, om haar heldere aanpak, nieuwe inzichten en praktische en resultaatgerichte werkwijze. De VVOJ had voor dit belangrijke maar lastig te concipiëren rapport geen betere onderzoeker kunnen kiezen.”

Henk van Ess, voorzitter Vereniging van Onderzoeksjournalisten (VVOJ)

“We asked Marjan to analyze the pitfalls, culprits & chances of investigative journalism in NL and B by interviewing 20+ head editors. We used and still use her excellent material for our strategic choices, like our new educational program. Highly recommended.”

Gert Jan Verhoog, hoofd communicatie a.i. Raad voor de rechtspraak

“Marjan Agerbeek gaat niet over één nacht ijs. Ze wil eerst zichzelf overtuigen alvorens haar opdrachtgever te adviseren op het brede en belangrijke terrein van redactie. Hierbij paart ze een wetenschappelijke benadering aan ambachtelijke kennis en ervaring. Met een advies van Marjan Agerbeek heeft een opdrachtgever niet alleen grond onder de voeten. Internet vormt in relatie tot publicaties en activiteiten de basis van de communicatie. Een advies van Marjan Agerbeek biedt de opdrachtgever dan ook perspectief op een succesvolle communicatie.”

Nienke Bekking, beeldredacteur Kassa magazine

“Sinds Marjan hoofdredacteur is van Kassa magazine zijn we in korte tijd een vrolijker, vriendelijker en toegankelijker blad gaan maken. Daarbij geeft ze nuttige tips en veel vrijheid in het selecteren van mooi en passend beeld. Bovendien is Marjan een gezellige en openhartige collega die vertrouwen geeft en op een enthousiaste en aanstekelijke manier richting geeft aan de redactie.”

Mirjam Bijleveld, eindredacteur Consumentengids

“Onder de hoede van Marjan beleefde de Consumentengids de grootste restyling in zijn lange bestaan. Niet alleen het uiterlijk, maar ook de inhoud wist ze als rasjournalist en bladenmaker in korte tijd volledig te vernieuwen. Marjan is recht door zee, verwacht kwaliteit en schuwt de discussie niet, maar weet tegelijkertijd een sterk en warm teamgevoel te creëren. Ik heb Marjan ervaren als een inspirerende chef en bovenal als een bijzonder prettige collega.”

Richard Hassink, eindredacteur a.i. Consumentengids

“Drie keer heb ik met Marjan mogen werken en altijd was het een genoegen. De eerste keer was tijdens de restyling van de Consumentengids. Mooi om te zien was dat ze daar helemaal voor ging. In een half jaar tijd is de gids onder haar bezielende leiding omgevormd van een kleurloos ‘blad’ naar een eigentijds ‘publiekstijdschrift’. In dat proces toonde ze grote vastberadenheid, integriteit en kwaliteit. Marjan is een doener  en geeft mensen met wie ze samenwerkt ruimte en vertrouwen.”