Je wilt je organisatie profileren door mee te doen aan het maatschappelijk debat. Of nog liever: je wilt het voortouw nemen in dat debat, want je hebt een origineel idee of een goede oplossing voor een maatschappelijk probleem. Hoe schrijf je daar een aantrekkelijk opinieartikel over voor krant, vakblad of blog?

Nu zou je natuurlijk het antwoord willen lezen. Liefst in één zin, of desnoods in vijf stappen. Zo simpel is het helaas niet. Een opinieartikel schrijven vergt kennis van het onderwerp, analytisch denken, gevoel voor nieuws en een vlotte pen. In die volgorde. Dat doe je dus niet even. Maar er is ook goed nieuws: als je de kennis over het onderwerp al hebt, is de rest goed te leren. En redacties zijn dol op mensen die goede opinieartikelen kunnen schrijven: na je eerste stuk wordt het steeds gemakkelijker om je publiek te bereiken. Wil je weten wat voor eisen redacties van kranten stellen aan opinieartikelen, kijk dan eens naar de tips van NRC Handelsblad of van de Volkskrant.

Hulp nodig?

Bindkracht 12 verzorgt graag een op jouw organisatie afgestemde workshop opinieartikelen schrijven. Wil je liever persoonlijke begeleiding bij het schrijven van je stuk, dan kan dat ook. Bel of mail even voor meer informatie!

Marjan Agerbeek is een ervaren journalist en geeft colleges opinieartikelen schrijven aan masterstudenten van TIAS business school, aan de opleidingen Master of Management in Education en Master of Public and Non-Profit Management.